Uiteenlopend beleid voorkomen
Renate: ‘En vanuit de NVVK stimuleerde je dat die verandering op een identieke manier werd opgepakt. Dat was ook nodig denk ik om wildgroei in het land door uiteenlopend beleid te voorkomen. Anders weten hulpvragers ook niet meer waar ze aan toe zijn?’
Marco: ‘Klopt. Daarom was het ook een goed moment om te starten met basisdienstverlening. Dat is niet alleen voor hulpvragers belangrijk, maar ook voor hulpverleners en zeker ook voor schuldeisers. Die wisten niet altijd meer waar ze aan toe waren. Denk aan zorgverzekeraars, energiemaatschappijen, maar ook de kleinere schuldeisers.’
Renate: ‘Ja, voor bijvoorbeeld een dierenarts met een eigen praktijk en een paar man personeel, betekent het ook veel als rekeningen niet betaald kunnen worden.’
Marco: ‘Daar moet je je ook in verplaatsen. Wat doet het met zo’n schuldeiser als er ineens een voorstel binnenkomt om een vordering te saneren?’
Tussen schuldeisers en hulpvragers
‘Als NVVK staan we tussen hulpvragers en schuldeisers. Vanuit die positie vraagt onze omgeving ons ook om duidelijkheid te creëren. Basisdienstverlening draagt daaraan bij. Voor ons is het dan weer van belang om ook alle leden mee te krijgen in een bepaalde richting.’
Renate: ‘Want anders wordt het chaos?’
Marco: ‘Anders wordt het chaos. Maar ik zie wel dat ook onder leden, hoe verschillend ze ook zijn, iedereen zich ervan bewust is dat het belangrijk is om tot één mening te komen.’ ‘De rol van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid was ook fijn. Ze omarmden ons pleidooi voor basisdienstverlening. De VNG ook trouwens. Dat betekent niet dat het er in één keer is, maar het levert dus ook een mooie agenda op voor jou!’
Renate: ‘Inderdaad, daar kan ik mee door. Ik was bij een ledenbijeenkomst erover. Je hoort dan verschillende geluiden. De een is lovend, de ander vraagt zich af hoeveel ruimte er is voor een eigen aanpak. We gaan er in 2024 verder aan bouwen.’