Trends in 2022

Positief dat ook hogere inkomens weg naar financiële hulp vinden

Na corona doen meer ondernemers beroep op schuldhulp

De NVVK-leden hielpen in 2022 meer ondernemers. Het aantal schuldregelingen voor deze groep steeg van 2.187 in 2021 naar 3.447 in 2022. Veel kleine ondernemers kampen vanwege de coronaperiode nog met uitgestelde vorderingen van de Belastingdienst. Terugbetalen blijkt problematisch.

Voor sommige kleine ondernemers telde de energiecrisis bovendien op bij de coronacrisis: nog maar net bekomen van de corona-tegenslagen werden ze geconfronteerd met hoge energierekeningen voor hun bedrijf.

Ook hogere inkomens hebben schuldhulp nodig

Traditioneel zien onze leden vooral mensen met lagere inkomens. Vorig jaar trof de energiecrisis iedereen, en ook mensen met hogere inkomens (modaal of bovenmodaal) kregen moeite hun rekeningen te betalen. Daarnaast kampten zzp'ers nog met de na-effecten van corona, terwijl voor sommigen van hen de energiecrisis nieuwe tegenslag betekende. Dit verklaart de toename van de hulpvraag onder groepen met hogere inkomens dan we gewend zijn te zien. Het is enerzijds verontrustend dat mensen onvoldoende buffer hebben om tegenslagen in hun leven (zoals hogere energielasten door een oorlog) op te vangen.

Anderzijds is het positief dat een deel van hen de weg naar de financiële hulpverlening wist te vinden. Voor deze groepen is 'de gemeente' namelijk niet de eerste instantie waar ze aan denken bij financiële problemen. De rijksoverheid voert al enige jaren een publiekscampagne om mensen duidelijk te maken dat zij niet de enige zijn als ze hulp nodig hebben bij hun financiën. De intensieve media-aandacht afgelopen jaar voor persoonlijke financiën draagt ook bij aan bredere bekendheid van deze gemeentelijke dienstverlening.

Aandeel saneringskredieten in schuldregelingen blijft groeien

De NVVK-leden rapporteren over 2022 dat zij 9.471 saneringskredieten verstrekten. Dat zijn er iets meer dan in 2021. Hulpverleners kiezen vaker voor saneringskredieten; het aandeel van deze variant in het geheel van schuldregelingen (betalingsregelingen, herfinancieringen, schuldbemiddelingen en saneringskredieten) ligt inmiddels op 65%.
Een saneringskrediet geeft sneller perspectief voor hulpvragers, veel schuldeisers verkiezen de vlotte afhandeling van hun vordering in veel gevallen ook boven de arbeidsintensieve schuldbemiddeling.

Werken met saneringskredieten is al enkele jaren speerpunt binnen de NVVK, in combinatie met afspraken met schuldeisers en communicatie over schuldregelingen via het Schuldenknooppunt. Logisch gevolg hiervan is dat het aandeel schuldbemiddelingen daalt: in absolute zin van 6.613 in 2021 naar 5.202 in 2022, in relatieve zin maken schuldbemiddelingen nog 35% uit van alle schuldregelingen.

Minder schuldregelingen, meer betalingsregelingen

Het totaal aantal schuldregelingen daalde, mede omdat twee jaar geleden, in 2021, minder mensen zich meldden voor schuldhulp. Het stabiliseren van de financiële situatie van een hulpvrager en het opzetten van een schuldregeling kost veel tijd. Daardoor hadden de gevolgen van de corona-beperkingen in 2021 een jaar later nog impact op het aantal tot stand gekomen schuldregelingen in 2022.

Het aantal betalingsregelingen steeg van 1.034 naar 1.404; een trend die sterker kan worden naarmate vroegsignalering effectiever wordt. Ons lid Amsterdam ziet bijvoorbeeld een duidelijk verband tussen afname van het aantal schuldregelingen en toename van het aantal betalingsregelingen, als gevolg van een sterke inzet op vroegsignalering.