Inflatie en energiecrisis veranderen doelgroep NVVK-leden

Hogere inkomens meldden zich voor financiële hulp

In 2022 zagen NVVK-leden mensen aan het hulploket met hogere inkomens dan gebruikelijk. Ons jaarverslag laat zien dat het aantal hulpvragers met een inkomen in de categorie 'modaal of bovenmodaal' steeg van 33 naar 43%.

De energiecrisis en de bijbehorende inflatie betekenden ook voor deze groep dat het in 2022 moeilijker werd de eindjes aan elkaar te knopen. Het lijkt erop dat een deel van hen de weg naar de schuldhulpverlening wist te vinden.

Media-aandacht helpt

We weten weliswaar dat het gemiddeld 5 jaar duurt vanaf het moment dat de eerste achterstanden ontstaan voordat mensen hulp vragen. Maar er was vorig jaar (net als in de twee jaren daarvoor) veel aandacht in de media voor mensen met financiële problemen. Dat heeft er waarschijnlijk aan bijgedragen dat we deze groep nu al tegenkomen bij financiële hulpverleners.

Meer zzp’ers vroegen hulp

Dat hulpvragers gemiddeld een wat hoger inkomen hadden komt ook omdat onze leden vorig jaar meer zzp'ers hielpen. Het aantal schuldregelingen voor ondernemers steeg van 2.187 in 2021 naar 3.447 in 2022.
Veel kleine ondernemers kampen vanwege de corona-periode nog met uitgestelde vorderingen van de Belastingdienst. Terugbetalen blijkt problematisch. Voor sommige kleine ondernemers telde de energiecrisis bovendien op bij de coronacrisis: nog maar net bekomen van de corona-tegenslagen werden ze geconfronteerd met hoge energierekeningen voor hun bedrijf.

Landelijk is dat ook zichtbaar. Half mei meldde staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst Van Rij in een Kamerbrief dat 97.000 bedrijven achterlopen bij het aflossen van hun coronaschulden bij de overheid. En 60.000 ondernemers hadden in mei 2023 zelfs nog niets afgelost.